fredag 11. november 2011

Banangarn- nesten som silke
























En av favorittaccessorie er de myke, rundstrikkede skjerfene i banangarn fra Aura Que. Garnet brukes også i paneler på veskene. Men, dette merket handler om mye mer enn de vakre, ferdige produktene.
 




















Bananfiber er en fascinerende og miljøvennlig råvare fordi det er overskuddsbasert.
Selve fiberne kommer fra de ytterste delene på banantreet, som skrapes av etter hver innhøsting av fruktene. Så kokes og spinnes fiberne til tråd.
Det ferdige garnet farges i store kar, hvorav hele prossessen gjøres for hånd. Til slutt fraktes garnet til Kumbeshwar Technical school hvor kvinnene strikker skjerf og paneler til veskene.
Bananfiber er svært mykt, med silkelignende egenskaper. Jeg er overbevist om at vi kommer til å se mer av dette fremover i tid.

Den britiske designeren bak Aura Que; Laura Queening bor selv i Nepal store deler av året. Drivkraften er ønsket om et respektfullt samarbeide med arbeiderne og deres familier.
Aura Que gjor bruk av lokal kunnskap og håndverk. Kolleksjonene består derfor av håndvevde stoff og håndstrikkede produkter.

Følg Lauras blogg! Hun skriver om Aura Que, men mer enn noe annet får man spennende reiseskildringer og et unikt innblikk i en helt annen kultur.
Alle bilder: Laura Queening.

NOTE: Her er jeg på besøk i Nepal høsten 2014 og traff Laura Queening som og tok meg med til strikkefabrikken hun samrabeider med.
.




2 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Jeg vet jeg er sent ute her nå, men så fin blogg du har fått, Juliane. Jeg elsker tanken om at man kan lage nydelige klær av bananfiber, og er enig med deg i at det må være fremtiden! Hvis du får inn disse stripete bananskjerfene igjen må du forresten si fra, de er sååå fine. Lykke til med butikken i Arendal, min venn!

    SvarSlett